De expressieve stadgezichten komen vaak uit de directe omgeving van Koelemij. Door middel van het gebruik van delen van geometrie is er extra aandacht voor de onderlinge verhoudingen en wordt geprobeerd lijnen en verbanden aan te geven. Een ideale manier om 'het oude' en, het daaruit voorkomend, 'nieuwe' te onderzoeken.

uit 2012 tot 2014 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Red station

2014

Red station

View skyline Amsterdam

2014

View skyline Amsterdam

Oud versus nieuw, zoekende naar perfecte verhoudingen

2012

Oud versus nieuw, zoekende naar perfecte verhoudingen Koelemij wil de kijker een glimp mee geven van de achterliggende historie (en soms emotie) van plaatsen en/of gebouwen. In dit werk geeft de onuitgewerkte voorgrond verbinding met de achtergrond. Alles kan nog gebeuren of alles is al gebeurd. De Bavo (Haarlem) in het midden geeft slechts de locatie weer. 

Uitvinders van Haarlem

2012

Naast het onderwerp Haarlem (de Oude Groenmarkt) is oude geometrie als uitganspunt genomen. Het perspectief en de doorkijk trekken de aandacht en laten de kijker zoeken. 

Amsterdam, Prins Hendrikkade

2014

Amsterdam, Prins Hendrikkade

Amstel Amsterdam

2014

Amstel Amsterdam with Rembrandttoren.

Outside the box, Leiden

2013

Bij het werk 'outside the box, Leiden' spelen heden en verleden een centrale rol rond de Hooglandse kerk. Het werk is op een driedimensionale manier opgezet waardoor je lettelijk een doorkijk hebt. Het idee is eigenlijk zoals bij een kijkdoos. Hoewel er geen bewegende delen zijn, veranderen de dubbele lagen van beeld wanneer de kijker beweegt.

Sluiseiland

2013

Sluiseiland (Veslen) 50x40cm

De Boeien, Damplein Amsterdam

2012


Koelemij wil de kijker een glimp mee geven van de achterliggende historie (en soms emotie) van plaatsen, gebouwen, paleizen. “Neem het Paleis op de Dam. Een verschrikkelijk mooi gebouw, maar ook met een verschrikkelijke geschiedenis. Ik wil beide laten zien. Het Paleis op de Dam fungeerde oorspronkelijk als stadhuis, waar ook mensen terechtgesteld werden (en op de Dam werden ze opgehangen). De verhalen zijn niet meteen duidelijk. Sommige kijkers zien er heel iets anders in en dat vind ik ook prima. Een bepaalde losheid in mijn werk vind ik ook belangrijk, de kijker moet een beetje zoeken", aldus Koelemij.

De Indeling

2013

De Indeling

Die avond in Haarlem

2013

Verhalend expressief werk "Die avond in Haarlem', afmeting 40x30

Fibonacci Haarlem

2012

"Fibonacci Haarlem" is gemaarkt met acrylverf, collage (met doek) en watervaste stift op doek. Naast de Grote Markt van Haarlem is oude geometrie, in dit geval de Fibonacci getallen reeks, vierkanten en de spiraal, als uitgangspunt genomen.